רימרקטינג.
כולנו שמענו על שיווק מחדש, הידוע בשם: רימרקטינג (או ריטרגטינג, תלוי לאיזו אסכולה אתם שייכים).
אבל מה זה בעצם רימרקטינג והאם הוא באמת טוב לעסקים?
נתחיל בשאלה הראשונה –
מה זה רימרקטינג?
דמיינו את השדרה החמישית בניו יורק, והבניין המפורסם של אפל.
המוני תיירים, מכל העולם, באחת הערים המתוירות בעולם, רבים מהם נכנסים לחנות של אפל בשביל החוויה. לוקחים מכשירים לידיים, משחקים, מתפעלים ובעיקר חולמים להיות הבעלים של מכשיר כזה.
חלק מאוד קטן מהם יבצע רכישה. השאר, רובם המוחלט, ייצא מהחנות מבלי לקנות דבר.
עכשיו בואו נסתכל על הדברים מלמעלה.
אפל יכלה, להעביר את החנות למיקום הרבה פחות מרכזי, לשלם ה-ר-ב-ה פחות שכירות ואפשר להיות בטוחים שמי שרוצה לקנות מכשיר של אפל, יגיע.
אבל אפל בחרה להישאר במיקום הכל כך מרכזי הזה, ויש לכך עלויות גבוהות.
עליות שאפשר להניח שאפל מתייחסת אליהן כעלויות שיווק ומיתוג. הרי אי אפשר לפספס את המיקום והנראות של החנות הכל כך בולטת הזו ועיניים של מיליוני תיירים מכל העולם פוגשות אותה כל הזמן. זה שווה המון.
נחזור בחזרה לחנות ואל הלקוחות הרבים שנכנסו ויצאו מבלי שרכשו דבר.
המיקום המרכזי והעלויות הגבוהות שלו הם תקציב השיווק וכל לקוח ולקוחה שנכנסו לחנות עלו כסף, ובמצב שרבים מהם יצאו מהחנות בלי לרכוש דבר, מדובר בהפסד עצום של כסף (רכישות פוטנציאליות).
עכשיו דמיינו את התרחיש הדמיוני (בינתיים) הבא –
כל לקוח שמבקר בחנות מתועד, כל מוצר שהוא נוגע בו, מחשב, אייפד, אייפון, מתועד. כמו כן, נמדדת מידת ההתעניינות שלו בכל מוצר, הזמן בו תיפעל את המוצר, המחוות שהביע בזמן תפעול המוצר ואפילו השיחות עם מי שהגיעו איתו לחנות. כל אלו מתועדים ונשמרים במאגר החנות ומקטלגים כל אחד מהלקוחות כמתעניין פוטנציאלי על בסיס מוצר, רמת בשלות לקנייה ועוד.
ועכשיו – ברגע שהלקוח עוזב את החנות מבלי לרכוש, מתרחש הדבר הבא:
כל מודעה שהוא פוגש ברחוב, על גבי תחנות אוטובוס, בנסיעה בסאבווי וכל מקום במרחב הציבורי בו מוצגת פרסומת – הופכים בזמן אמת למודעות שרק הוא רואה המציגות את אותו המוצר בו התעניין הלקוח בחנות.
יתרונות המקבוק, עד כמה הוא קל לנשיאה (כי המצלמות בחנות הבחינו שהוא הרים את המחשב ובדק את המשקל שלו) עד כמה הטאצ' ישנה את אופן העבודה (ממשק המחשב תיעד את כל נסיונות הטאצ' שעשה הלקוח) ועוד ועוד.
מודעות ממוקדות מאוד, על מוצר שהלקוח מאוד בשל לגביו.
ועכשיו ניקח את זה צעד נוסף קדימה ויום למחרת, בסיבוב נוסף ברחובות העיר, כל המודעות מציגות לאותו לקוח פוטנציאלי פרסומת חדשה, על מבצע מאוד מיוחד על המקבוק שמתרחש רק היום וכל מי שקונה מקבוק מקבל אוזניות אלחוטיות מתנה. המבצע כמובן רק על המקבוק ויש להציג למוכר קוד מתנה ייחודי על מנת לקבל אותו.
והסיפור הזה מתרחש במקביל לאלפי הלקוחות שעזבו אתמול את החנות מבלי לקנות דבר וכל אחד מהם יצפה במרחב הציבורי במודעה מאוד מדויקת על המוצר בו התעניין בדגש על הערכים שהיו חשובים לו.
במצב כזה, על כל לקוח שנכנס לחנות של אפל (השקעה גבוהה מאוד בשיווק יקר כמו שאמרנו) – הסיכוי לייצר מכירה גדל בעשרות אחוזים וההשקעה הראשונית בשיווק הופכת למשתלמת הרבה יותר בזכות ההשקעה בשיווק מחדש לכל אותם לקוחות פוטנציאלים שלא רכשו.
כמובן שמצב כזה עדיין לא קיים ושייך לעתיד, אבל –
בדיגיטל העתיד כבר כאן
אלפי גולשים נכנסים לאתר, אחוזים קטנים מהם מבצעים רכישה והשאר נוטשים.
בעזרת הטמעה חכמה של טכנולוגיה ואיסוף מתוכנן של נתוני הגלישה באתר, אנחנו יכולים לאפיין כל אחד מהמבקרים ולהציג לו לאחר מכן מודעות מותאמות אישית למוצרים בהם הוא התעניין.
מבחינה פיננסית היתרונות עצומים:
השקענו כסף בשיווק שהביא לקוחות פוטנציאלים לאתר. כל אחד מהם עלה לנו לא מעט. מרגע שנטשו, הפסדנו את הכסף שהשקענו.
אלא שכעת נציג לכל אחד מהם מודעה מותאמת אישית בכל מקום אליו יגלוש ברחבי הרשת. אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, אתרי חדשות ומאמרים ועוד. וכך נמקסם את ההשקעה הראשונית שלנו בשיווק ונייצר אחוזי מכירה הרבה יותר גבוהים מכל לקוח בזכות השקעה בשיווק מחדש, שאגב, העלויות שלה נמוכות משמעותית מההשקעה בשיווק הראשוני. שהרי אנחנו לא מעלים מודעות בכל האתרים כל הזמן, אנחנו מציגים מודעות רק לגולשים ספציפיים ורק באתרים אליהם הם גולשים.
כך יצרנו תוספת שולית מאוד נמוכה לשיווק והגדלנו את המכירות והרווחיות על ההשקעה הראשונית.
ועכשיו לשאלה השניה –
האם רימרקטינג טוב לעסקים?
את התשובה לשאלה הזו אני כבר משאיר לכם…